Internationale Antidieet dag, waarom is dit zo belangrijk?

STOP MET ALLE DIETEN

Vandaag 6 mei is het Internationale Anti Dieet Dag. Deze dag werd in 1992 ingesteld als reactie op een zelfmoord van een 15-jarige meisje. Zij kwam tot haar wanhoopsdaad omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was.

Wat mij betreft mag het altijd Anti Dieet Dag blijven! Waarom? Ten eerste: omdat ook vandaag de dag nog steeds mensen, zowel kinderen als volwassenen, worden gepest en/of gediscrimineerd vanwege hun gewicht. Dit veroorzaakt gevoelens zoals verdriet, onzekerheid, boosheid, frustratie, machteloosheid en soms zelfs wanhoop bij de mensen die het aangaat. En ten tweede: omdat de afslankindustrie c.q. de dieetlobby deze mensen nog steeds laat geloven, dat het enige wat ze hoeven te doen om af te vallen, het volgen van een populair caloriebeperkend dieet is. Ook al is allang wetenschappelijk bewezen dat een dergelijk dieet niet blijvend werkt. Lees verder

Advertenties
Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe faalangst het afvallen tegenwerkt!

Veel mensen beginnen vaak niet eens aan een bepaalde opdracht of uitdaging omdat zij bang zijn te falen. Bang zijn om af te gaan of uitgelachen te worden, maar:

‘Falen bestaat eigenlijk niet. Wat wij falen noemen kun je ook opvatten als een kans om te leren hoe iets ook anders kan.’

Een bekend voorbeeld hiervan is Edison, de man die de gloeilamp uitvond. Hij was daar intensief mee bezig, maar iedere keer weer slaagde hij niet in zijn opzet. Desondanks bleef hij eindeloos doorgaan met proberen. Iedere keer dat een poging mislukte, noemde hij dat geen falen, maar ‘een leerervaring’. Door op deze manier om te gaan met zijn ‘fouten’ leerde hij het steeds iets anders en beter te doen. Had hij het echter uit frustratie of in wanhoop maar opgegeven, omdat hij dacht dat het hem toch nooit zou lukken, dan las jij dit boek misschien bij een kaars of olielampje, in plaats van bij een gezellige schemerlamp.

Een bekende ‘tegeltjeswijsheid’ luidt: ‘Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.’

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Waarom is een Anti Dieet Dag belangrijk?

Vandaag 6 mei is het Internationale Anti Dieet Dag. Deze dag werd in 1992 ingesteld als reactie op een zelfmoord van een 15-jarige meisje. Zij kwam tot haar wanhoopsdaad omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was.

Wat mij betreft mag het altijd Anti Dieet Dag blijven! Waarom? Ten eerste: omdat ook vandaag de dag nog steeds mensen, zowel kinderen als volwassenen, worden gepest en/of gediscrimineerd vanwege hun gewicht. Dit veroorzaakt gevoelens zoals verdriet, onzekerheid, boosheid, frustratie, machteloosheid en soms zelfs wanhoop bij de mensen die het aangaat. En ten tweede: omdat de afslankindustrie c.q. de dieetlobby deze mensen nog steeds laat geloven, dat het enige wat ze hoeven te doen om af te vallen, het volgen van een populair caloriebeperkend dieet is. Ook al is allang wetenschappelijk bewezen dat een dergelijk dieet niet blijvend werkt. Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Een gezond gewicht…wat is dat eigenlijk?

Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom sommige mensen kunnen eten wat ze willen en toch slank blijven, terwijl anderen alle moeite van de wereld doen om af te vallen en toch aankomen in gewicht.

Dat komt doordat ieder mens biologisch uniek is, daarom hebben we ook allemaal een eigen gewicht dat bij ons past. Een gewicht dat optimaal is voor ons lichaam. Dat is het gewicht dat stabiel rond een bepaald punt blijft schommelen als de groei van het lichaam is voltooid. Dat punt noemen we het setpoint, het natuurlijke gewicht dat je lichaam aanneemt als je voldoende lichaamsbeweging neemt en alleen eet naar je lichamelijke behoefte. Dus als je eet wanneer je honger hebt en stopt wanneer je verzadigd bent. Dat gewicht is voor jouw lichaam goed, gezond en tegelijk uniek. Zoals jij je van anderen onderscheidt door je lengte en lichaamsbouw en door bijvoorbeeld je gevoel voor humor, behulpzaamheid, vriendelijkheid of minder aardige trekjes, onderscheid je je ook door het gewicht dat bij je past. Dit gewicht kan soms zo’n vijf kilo lager of hoger zijn, maar wanneer je gezond bent en niet op dieet, zal dit gewicht redelijk stabiel blijven.

De meeste vrouwen die lijnen houden echter totaal geen rekening met deze setpointmarge en streven zo in feite naar een onrealistisch gewicht. Dat geldt ook voor vrouwen die zichzelf te dun vinden en voortdurend proberen aan te komen door extra calorierijk te eten. Uit onderzoek blijkt dat aankomen net zo moeilijk is als afvallen. Als het gewicht, dat je wilt bereiken, lager ligt dan je natuurlijke gewicht, probeert je lichaam dit natuurlijke gewicht aan te houden door de stofwisseling te vertragen met als gevolg het jojo-effect: een belangrijke factor voor het ontstaan van overgewicht en obesitas. Het gevoel levenslang te hebben wordt dan ook veroorzaakt doordat je je leven lang streeft naar een gewicht dat in feite niet bij jouw lichaam past.

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Waarom afvallen niet automatisch meer zelfvertrouwen geeft.

“Afvallen geeft niet automatisch meer zelfvertrouwen, lees ik op gezondheidsblog.nl  Wetenschappelijk onderzoek bij tienermeisjes heeft dit aan het licht gebracht. Ook na het afvallen bleef hun zelfbeeld laag.

Maar dat geldt niet alleen voor tienermeisjes weet ik uit ervaring, dit geldt ook voor heel veel volwassen vrouwen.

Het hebben van een laag zelf- en lichaamsbeeld heeft namelijk vooral te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen, niet durven zijn zoals je werkelijk bent. Daarom probeer je vaak door af te vallen je zelfvertrouwen te verhogen. Je vindt jezelf over het algemeen pas echt de moeite waard als je slank(er) bent en bent ervan overtuigd dat anderen dat ook zullen vinden. Maar als het lijnen weer mislukt en je bijvoorbeeld weer aankomt, zakt je toch al lage zelfwaardering nog meer. Met als gevolg dat je je regelmatig zorgen maakt over je uiterlijk en je in gedachten bijna voortdurend bezig bent met voedsel, eten en je gewicht.

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe kan je het verlangen naar verboden voedsel neutraliseren?

Het neutraliseren van de aantrekkingskracht van en het verlangen naar ‘verboden voedsel’ werkt ongeveer als volgt.

Stel: je werkt in een speciaalzaak waar ze allerlei heerlijke dingen maken van chocola en die verkopen. Van figuurtjes tot de heerlijkste bonbons in alle soorten en smaken. De hele dag ruik, zie en pak je al dat lekkers in voor de klanten. Toen je werd aangenomen heeft je baas nadrukkelijk gezegd dat je altijd gratis chocola mag pakken als je trek hebt en één keer in de week een doosje bonbons mee naar huis mag nemen.

Op je eerste werkdag sta je alleen in de winkel, omringd door al die chocola, je kijkt wat om je heen. De bonbons zien er prachtig uit, ruiken heerlijk en je vraagt je af of je er eentje zal nemen. Je voelt je wat onrustig, omdat je bang bent dat als je eenmaal een bonbon pakt je je er vervolgens helemaal aan te buiten zult gaan. Je spreekt jezelf streng toe, dat het bij één of hooguit twee bonbons moet blijven. Je zoekt de lekkerste uit, stopt hem snel in je mond en eet hem op. Maar inderdaad, de bonbons zijn zo lekker, dat je er die eerste dag inderdaad veel te veel van eet. Je neemt je voor om dat de volgende dag niet meer te doen, maar ook die tweede dag eet je toch nog meer bonbons dan je had gewild. De derde dag eet je eigenlijk ongemerkt toch niet meer zoveel en de dagen erna merk je ineens dat je nog nauwelijks een bonbon gegeten hebt.

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

De psychologie van de dieetindustrie: waarom bepaalde diëten zo populair zijn.

Even een stukje uitleg over reclame in het algemeen. Aan het maken van reclame gaat uitgebreid psychologisch onderzoek vooraf. Hoe bereik ik mijn doelgroep, welke trucs kan ik toepassen, waardoor het gevoel ontstaat dat mijn doelgroep mijn product nodig heeft? Dat is overigens heel legaal en in feite dus ook niets mis mee. Wij, als consument, willen graag geloven dat reclame geen enkele invloed heeft op ons. Maar reclame werkt vooral op onbewust niveau. Hierdoor ontstaat het gevoel dat we het aangeprezen product ook écht nodig hebben en dus een bewuste aankoop doen. Zo werkt het natuurlijk ook bij diëten.

Er bestaan vele tientallen diëten, maar lang niet ieder dieet wordt ‘een hype’.Waarom werden het Montignac, Sonja Bakker en Dr. Frank dieet, om er maar een aantal te noemen, dat dan ineens wel? Het zijn toch drie totaal verschillende diëten, met heel afwijkende voedingsrichtlijnen. Maar dat lijkt niets uit te maken, ze zijn allemaal razend populair geworden. Hoe kan dat, wat zijn de overeenkomsten? Een ding hebben ze in ieder geval gemeen: je valt er, zeker in het begin, goed mee af. Maar daar zou de vergelijking dan ook mee moeten ophouden, zo op het eerste gezicht. Maar er is nog een overeenkomst waar je misschien niet zo gauw aan zou denken. Dat is het feit dat al deze ‘dieetgoeroes’ gebruik maken van dieetvoorschriften die, in zowel de keuze en samenstelling van het voedsel als in de voorgeschreven tijd van de dag, strikt opgevolgd moeten worden. Dat betekent dus, dat niet het dieet zelf – want alle drie totaal verschillend – maar de strikte dieetvoorschriften, de kracht zijn van het grote succes. Deze voorgeschreven eetregels, inclusief de recepten en boodschappenlijstjes, zijn het houvast voor de vele mensen, meestal vrouwen, die al zo vaak en zo lang tevergeefs op dieet geweest zijn. Want door het strikt naleven van de dieetregels, kan je tenminste niet meer ‘de fout ingaan’ en dat voelt veilig. Dat is de belangrijkste reden waarom dit soort diëten zo populair zijn. Bovendien is de bedenker van het dieet iemand waarmee je je kan identificeren of die deskundigheid uitstraalt. Dat schept vertrouwen en hoop, waardoor het gevoel ontstaat dat het dit keer écht gaat lukken. En daar zijn deze ‘goeroes’ en hun marketingadviseurs heel goed van op de hoogte. Daarom maken zij ook alle drie gebruik van dezelfde ‘psychologische marketingtruc’. Zij  spelen in op een verschijnsel dat in de psychologie ‘aangeleerde hulpeloosheid’ wordt genoemd.

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 7 reacties

Lijnen…een gewichtig probleem!

Je hebt waarschijnlijk, zoals miljoenen vrouwen, door de jaren heen al een klein vermogen uitgegeven aan dieetboeken, diëten, lijngroepen en wondermiddeltjes, die je een slank, gezond en gelukkig leven voorspiegelden, uiteraard op voorwaarde dat je je exact hield aan de voorschriften. Je hebt waarschijnlijk tot je teleurstelling al vaker ervaren, dat het resultaat over het algemeen slechts tijdelijk was. Je hebt jezelf ongetwijfeld regelmatig de schuld gegeven van het feit dat je je niet meer aan het dieet kon houden. Dat je verstoord eetgedrag, zoals snaaineigingen en eetbuien ontwikkelde. En dat je gewicht langzaam maar zeker weer omhoog ging, zodra je niet meer strikt volgens je dieetvoorschriften at. Je denkt waarschijnlijk ook al heel lang dat je een probleem met eten hebt, maar in feite heb je een probleem met het niet kunnen volhouden van een dieet. Daaraan ben jij niet schuldig, het ligt aan het lijnen en de diëten op zichzelf, al zul je dat misschien niet kunnen of willen geloven.

Waarom ga je er als vanzelfsprekend vanuit dat jij fout bent, wanneer je lichaam alleen maar vraagt om voldoende voedsel? Waarom vind je het normaal, dat je na een weekend, feestje of vakantie, waarin je even niet volgens je dieetvoorschriften hebt gegeten, weer aankomt? Zolang dat alleen vocht is dat binnen 1 of 2 dagen weer weg is, is er niets aan de hand. Maar als je werkelijk een flink aantal kilo’s aankomt na een weekend of vakantie, die er niet zo gemakkelijk weer afgaan, is de kans groot dat je stofwisseling door het regelmatig lijnen erg traag is geworden. Je lichaam gaat dan zodra er meer calorieën binnenkomen, hamsteren om het tekort aan brandstof aan te vullen. Als dit bij jou het geval is, geef je in feite zelf al aan dat meer eten dan je volgens je dieet mag, meteen resulteert in aankomen. Met andere woorden: je zult dus altijd volgens een dieet moeten leven om niet meer aan te komen. En dat is pas ècht ongezond, omdat dit vaak veel te weinig is voor je lichaam om goed te kunnen blijven functioneren. En te weinig eten en/of te weinig vet binnenkrijgen kan gevaar opleveren voor je gezondheid. Dat is dus geen al te best nieuws, meer hierover vind je in dit artikel.

Maar het goede nieuws is, dat je echt geen dieet hoeft te volgen om op een voor jouw lichaam gezond gewicht te komen én te blijven. Meer informatie hierover vind je op mijn eigen site.

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Voeding beheerst ons leven

Zo luidt de kop van een artikel in de Telegraaf van 22 augustus 2011. “Als het op voeding aankomt doen we maar wat. We eten omdat we troost of steun zoeken en als gevolg van stress en frustratie. Of we zijn heel kieskeurig uit angst om aan te komen.  Twee op de drie vrouwen tussen de 25 en 45 jaar heeft een verstoorde relatie met voeding. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Deze vrouwen zijn veel bezig met hun gewicht, gezondheid en voeding. Ze hebben geen eetstoornis maar wel een ongezonde manier van eten”.

Dit klinkt alsof dit een probleem is dat pas de afgelopen jaren is gaan spelen. Maar in 1996 was mij dit al opgevallen bij veel vrouwen die ik begeleidde. Daarom heb ik daar destijds een klein onderzoekje naar gedaan. De uitkomst hiervan (dezelfde als bij het Amerikaanse onderzoek) heb ik later ook in mijn boek RE(d)T je gewicht verwerkt, dat ik speciaal geschreven heb voor vrouwen met dit probleem. Hieronder een fragment uit dit boek.

“Voor deze enquête vulden drieëntwintig gewone vrouwen in de leeftijd van 22 tot 58 jaar anoniem een uitgebreid enquêteformulier in. Met ‘gewone’ vrouwen bedoel ik hier, zoals gezegd, vrouwen die niet leden aan een officiële eetstoornis. Zeven van deze vrouwen hadden een normaal gewicht met een BMI tussen de 20-25. Één vrouw scoorde zelfs net even boven de categorie ondergewicht met een BMI van 19 (!). Zes vrouwen hadden een licht tot matig overgewicht met een BMI tussen de 25-28. De overige elf vrouwen hadden een duidelijk overgewicht ofwel obesitas, met een BMI tussen de 30-37. Morbide Obesitas, de ernstigste vorm, met een BMI hoger dan 40 kwam bij deze vrouwen niet voor.

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Werk aan je zelfbeeld en val af!

‘Focus je niet alleen op gezond eten en sporten als je wilt afvallen. Een positief zelfbeeld is minstens zo belangrijk”.

Dit is de kop van een artikel in de Telegraaf waar ik het volkomen mee eens ben. Uit onderzoek blijkt dat het opbouwen van een positief zelfbeeld erg belangrijk is om te kunnen afvallen. Dit is als gewichtscoach en trainer ook al jaren mijn eigen ervaring. Daarom is mijn begeleiding altijd gericht op het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen door te werken aan een positief zelf- en lichaamsbeeld. Alleen zo bouw je een stevig innerlijk fundament op waardoor je meer vertrouwen in jezelf en je lichaam krijgt.

Wil jij ook op deze manier afvallen, lees dan mijn boek RE(d)T je gewicht waarin deze aanpak uitgebreid beschreven staat. Een fragment uit mijn boek:

Je zelfbeeld:

Lees verder

Geplaatst in Gewichtige verhalen | Tags: , , , , , | Een reactie plaatsen