Voor wie is dit blog bedoeld?

Dit blog zijn we gestart voor alle mensen die terecht gekomen zijn in de vicieuze cirkel van lijnen, afvallen, eten, aankomen en weer lijnen. Sommigen objectief gezien slank, anderen met een ‘normaal’ of gemiddeld gewicht en weer anderen met een licht, matig, behoorlijk, of groot overgewicht. ‘Gewone’ mensen dus, net als jij en ik, met wie zo op het eerste gezicht dan ook niets aan de hand lijkt. Je lijdt niet aan één van de officiële geclassificeerde eetstoornissen zoals zoals anorexia, je hebt ook geen boulimia of Binge Eating Disorder (BED) ofwel Eetbuistoornis. En nee…: je bent ook niet psychisch ziek. Maar je hebt wel allemaal iets gemeen, namelijk: het vaak onzichtbare probleem dat je, soms vele jaren lang, regelmatig ‘gewoon aan de lijn doet’. Sommigen misschien op dringend medisch advies van arts of diëtist, maar volgens mij meestal toch omdat je denkt niet te voldoen aan het ‘ideale gewicht’. Je lijnt, omdat je gewicht voor jou een (groot) probleem is. Je feitelijke gewicht doet er soms niet eens zoveel toe, je voelt je ‘gewoon te dik’. En dus lijn je steeds weer opnieuw. Ook al weet je dat het vaak met veel moeite bereikte gewichtsverlies over het algemeen slechts tijdelijk is. Ook al ervaar je dat na iedere lijnpoging, zodra je weer afwijkt van je dieetvoorschriften, de onsjes, pondjes en kilo’s er langzaam maar zeker weer bijkomen. En je uiteindelijk meestal zwaarder wordt dan voor je dieet vanwege het beruchte jojo-effect. Waardoor je, begrijpelijk, steeds moedelozer en gefrustreerder raakt.

Ligt dat nou aan jou? Ontbreekt het je aan wilskracht of doorzettingsvermogen? Ben je ‘gewoon’ een slappeling? Het antwoord is heel eenvoudig: nee, dat ben je absoluut niet! Niemand heeft meer discipline dan iemand die steeds weer, ondanks eerdere teleurstellingen, op dieet gaat. Dat je het uiteindelijk weer opgeeft is normaler dan je nu misschien denkt en zeker geen teken van zwakte. Je hebt tot nu toe alleen nog geen andere manier geleerd om met jezelf, voedsel, afvallen en je gewicht om te gaan. Je hebt nog niet geleerd hoe je kunt ontsnappen uit die vicieuze cirkel van lijnen, onrust, eten en schuldgevoel, zoals ik in het gedichtje hieronder heb beschreven.

Eten..eten..eten

Onrust..schaamte..schuldgevoel

Lijnen..lijnen..lijnen

Alweer..met welk doel

Eten..niet eten, dik..slank

Het maalt maar door je hoofd

Eten..eten..eten

De onrust..voor eventjes verdoofd ©

Aangepast overgenomen uit de inleiding van mijn boek: RE(d)T je gewicht. Wil je meer lezen download dan hier gratis de 1ste twee hoofdstukken van mijn boek.

Vind je dit blog herkenbaar…of juist niet? Voel je vrij hierop te reageren. Wil je mee bloggen? Graag! Stuur je eigen (ervarings)verhaal dan naar info@redtjegewicht.nl

Yvonne van den Hout ©

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Voor wie is dit blog bedoeld?

  1. Louiise zegt:

    Heel herkenbaar… eten blijft een ding en afvallen ook. zelf ben ik opzoek naar de balans waarom eet ik zoals ik eet is voor mij een belangrijk speerpunt. sinds kort is er hypochlikemi gecontateerd en daardoor begrijp ik nu waarom ik zoveel behoefte heb aan suiker… maar heb nog niemand kunnen vinden die me kan vertellen hoe ik dat probleem oplos!

    • yvonnevdhout zegt:

      Bedankt voor je reactie.

      Wat je vlgs mij het beste kunt doen aan dit probleem is langzaam je gebruik van suiker terugbrengen en 6x op een dag iets eten. Hiermee voorkom je ook dat je bloedsuikerspiegel te snel daalt.

Geef een reactie

