Mijn eerste blog; even kennismaken met…

Ook Christel deelt hier haar verhaal met ons over de worsteling met haar gewicht.

Zo, na weken twijfelen heb ik eindelijk de stap gezet en start ik met bloggen. Geen idee wat de frequentie van mijn blogs gaat worden, dat zie ik de komende tijd wel. Misschien ben ik over een paar weken wel uitgeblogt, weet ik niets interessants te melden of worden mijn blogs niet of nauwelijks gelezen. Het is voor dit moment misschien wel leuk om even wat meer over mijzelf te vertellen. Ik wandel al bijna 40 jaar op deze aardbol rond, heb veel interesses maar de interesse in voeding en alles wat daarmee te maken heeft, staat toch wel met stip op 1. Zo kwam het dus ook dat ik eind jaren ’90 startte met opleidingen via de LOI, eerst Voedingsleer en daarna Gewichtsconsulente. In het jaar 2000 was ik klaar.  Ik leidde een aantal jaren een slankclub en startte in 2008 een eigen praktijk.

Nu was en is het zo dat ik mijn hele leven al zelf ook een gevecht tegen de kilo’s voer. En dat veranderde helaas niet toen ik het diploma Gewichtsconsulente op zak had. Ik wist alleen maar nog beter wat “goed” en wat “fout” voor me was….

Nadat ik eind 2004 ernstig ziek werd, viel ik een behoorlijk aantal kilo’s af. En dat moest en zou eraf blijven want….die waarschuwing van mijn lichaam was tenslotte niet voor niets, mijn lichaam was mijn tempel en daar moest ik zuinig op zijn en zo had ik nog meer van deze gedachten…. Naarmate ik opknapte, verdwenen hetgeen ik hierboven noemde uit mijn gedachten en kwam ik weer aan. In juni 2006 ben ik zelfs naar de Weight Watchers gegaan, niet in mijn eigen woonplaats want een gewichtsconsulente die zelf de WW nodig heeft om af te slanken, dat kan natuurlijk niet!

Een jaar later was ik 23 kg lichter en nu zou het er echt af blijven! Beste lezer van dit blog, u raadt het al: de tijd verstreek en de kilo’s kwamen er gestaag weer bij. In april 2010 werd ik gewaarschuwd door een cardioloog dat ik, vanwege hoge bloeddruk, toch wel wat kilo’s af zou moeten vallen en zelfs toen kreeg ik het niet voor elkaar. Ja, er was na een maand 5 kg af maar dat zat er in juli 2010 weer vrolijk bij. Maar toen kwam de ommekeer….eind juli werd ik totaal onverwacht voor de 2e keer ernstig ziek (wederom acute pancreatitis, net zoals in 2004). Ik belandde in het ziekenhuis en na een paar dagen ging er echt een knop op; stoppen met mijn praktijk die ik naast mijn loondienstbaan had, veel meer tijd voor mezelf en aan mezelf gaan werken.

Nu ben ik een half jaar verder na die ziekenhuisopname en ja, er is veel veranderd. Ik val in een rustig tempo af (op dit moment ruim 14 kg). Ik kies voor bewust en waar mogelijk puur eten, leg mezelf geen verboden op en neem tijd voor mezelf. Ik heb een workshop mindful eten gevolgd en ben bij het seminar Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar geweest. Verder heb ik een meditatie workshop gevolgd, ga ik me aansluiten bij een meditatiegroepje in mijn woonplaats én start ik in februari met yoga. Daarnaast hoop ik, als ik weer voldoende energie heb, het nordic walken weer te kunnen oppakken.

Mijn praktijk staat op een laag pitje. Ik neem geen nieuwe cliënten meer aan voor individuele (afslank)begeleiding, heb nog 3 klantjes die af en toe komen en dat is prima. Degene waarin ik nu de meeste tijd steek qua begeleiding ben ik zelf en dat voelt heel goed! Een 3e keer ziek worden, kan ik niet voorkomen maar ik wil er wel alles wat mogelijk is aan doen om de kans zo klein mogelijk te maken.

Christel, meer informatie vind je hier

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

