Emotie-eten voor Nederlands vrouwen problematisch

Uit onderzoek van het blad Opzij blijkt dat 89% van de vrouwen eten in meer of mindere mate gebruiken om hun emoties niet te hoeven voelen. Dit is misschien groot nieuws voor menigeen, maar 15 jaar geleden heb ik een dergelijk onderzoek (op kleinere schaal) naar eten en emoties ook gedaan en de uitkomst was min of meer hetzelfde.Toen al viel op dat juist het volgen van een dieet oorzaak was van het emotie-eten. Hieronder een stukje uit de conclusie van mijn enquête destijds.

Het eerste dat me opviel was dat alle vrouwen ontevreden waren met hun gewicht. Daarbij bleek het feitelijk gewicht van geen enkel belang: ook vrouwen met een licht tot normaal gewicht voelden zich ‘te dik’ en deden daarom regelmatig het 1000-calorieëndieet, voorgeschreven door hun lijnclub. Bijna al deze vrouwen, ook die met een gezond gewicht, schaamden zich voor hun lichaam en meenden dat hun gewicht een slechte invloed had op hun gezondheid en hun sociale en zakelijke contacten. ‘Slank-zijn’ betekende voor hen niet alleen ‘gezond ‘, maar vooral ook ‘mooi’. Om dit te bereiken lijnden de meeste vrouwen regelmatig en gingen hiermee ook vaak jarenlang door. Zij hielden dit 3 maanden tot 28 jaar (!) vol, gemiddeld 11 jaar. Twee van hen boekten daar uiteindelijk blijvend resultaat mee, voor de overige 21 vrouwen was het gewichtsverlies slechts tijdelijk. Ondanks deze teleurstellende ervaringen gingen zij toch weer op dieet en bleven zij van alles proberen om gewicht te verliezen. Hoewel veel vrouwen het gevoel hadden dat zij geen controle hadden over hun eet- en snoepgedrag, bleven ze de schuld hiervan bij zichzelf zoeken, waardoor ze steeds kwader op zichzelf werden. Zij meenden dat, wanneer ze nu maar meer wilskracht en doorzettingsvermogen zouden hebben en ‘streng genoeg’ voor zichzelf zouden zijn, het hun uiteindelijk wel zou lukken om blijvend af te vallen. En dus bleven zij zichzelf om deze ‘zwakte’ uitschelden, waarschijnlijk in de hoop dat deze gevoelens hen zouden motiveren om ‘sterker te zijn’ en het ‘beter’ te doen. Deze negatieve benadering bleek echter vooral averechts te werken: veel vrouwen zeiden juist te eten en/of te snoepen wanneer zij ‘niet lekker in hun vel zaten’. Eten om emotionele redenen, dus.

Hoewel veel vrouwen aangaven zich verdrietig, moedeloos en soms zelfs wanhopig te voelen in de strijd tegen de kilo’s, motiveerde dit hen over het algemeen niet om hulp te zoeken. ‘Sterk zijn en je problemen zelf oplossen’ was hun motto. Hulp zoeken vonden de meesten ook raar of eng, ze waren toch zeker niet gek? Daarbij speelde de schaamte die veel vrouwen voelden m.b.t. hun gewicht en eetgedrag ook een belangrijke rol. Als ze al met iemand over deze problemen praatten, was dat meestal met familie of vriendinnen. Met de huisarts of diëtiste werd hierover minder gesproken. Gezien de resultaten van de enquête, boekte het praten met bekenden weinig resultaat. Desondanks wilden de meeste vrouwen geen hulp, omdat zij nergens meer in geloofden of vonden dat erover praten toch niet helpt. En sommigen zelfs, omdat zij zichzelf ‘een hopeloos geval’ vonden.
Niet zo vreemd dus, dat zo weinig vrouwen aanklopten bij de hulpverlening. Inmiddels is de vraag naar hulp wel gestegen, maar ik vermoed dat de meeste vrouwen die problemen hebben met hun eetgedrag en gewicht nog steeds niet in de rij staan om hulp te zoeken. Liever vestigen zij hun hoop op weer een ‘nieuw’ caloriebeperkend dieet. Dat is jammer, want hulp vragen is in mijn ogen geen teken van zwakte, maar juist van kracht: het geeft aan dat je jezelf de moeite waard vindt om uit te zoeken waarom het lijnen steeds mislukt.
De uitslag van deze enquête en mijn jarenlange praktijkervaring laten zien dat afvallen voor veel vrouwen veel meer inhoudt dan slechts het volgen van een dieet.

Conclusie blad Opzij: Lijnen blijkt – hoe obligaat ook – een averechts effect op hun gewicht te hebben. Overheidscampagnes waarbij de nadruk ligt op afvallen en op wat iemand wel of niet mag en moet eten, werken dientengevolge ook niet. Lees hier verder…

Tot bovenstaande conclusie was ik dus jaren geleden ook al gekomen. Ik heb daar ook regelmatig d.m.v. artikelen, mijn website en mijn boek RE(d)T je gewicht, aandacht voor gevraagd. Het is fijn om te merken dat dit probleem nu steeds meer (h)erkend lijkt te worden.

Ik hoor graag of jij jezelf er ook in herkend en wat je mening hierover is.

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Emotie-eten voor Nederlands vrouwen problematisch

  1. henri zegt:

    Mijn mening is het volgende, dat het emotioneel eten kan worden terug gedrongen , niet alleen het eetgewoonte aantepassen, maar ook door werken aan een komplete makeover.
    Dat gaat van het innerlijke tot en met het uiterlijke. En wel met begeleiding.
    De man of vrouw weer het gevoel terug geven dat zij iemand zijn, het minderwaardigheids komplex wegnemen.
    Henri Rellum

  2. Mar zegt:

    Mooie blog.

    Ik heb een gedicht over zelfvertrouwen geschreven.
    Daarin staat dat het echte werken aan jezelf, je eigenlijk toch zelf moet doen uiteindelijk.
    Als jij je niet goed kunt geven bij een therapeut ,dan werkt geen enkele therapie heb ik geleerd.
    Natuurlijk is hulp goed, daarom ga ik ook weer beginnen binnenkort met aan emzelf werken, vaanf a.s. donderdag.

    Alleen we zijn ook bezig met zwanger worden dus ik volg geen dieet, heb dat ookn ooit gevolgd en veel mensen interpreteren het woord dieet verkeerd, lees het woordenboek maar, wat het echt betekend.
    Als je wilt afvallen, moet=mag je gewoon doen wat voor jouw gevoel goed is qua voeding, maar natuurlijk wel op een gezonde manier, met of zodner begeleiding.

    Wat ook nog een rol kan spelen, is een te langzaam werkende schildkleir of te weinig medcijnen hiervoor slikken. ik heb geen schildkleir, dus ik slik schildklierhormonen uit een potje.

    gr. Mar

    gr. Mar

Geef een reactie

