Diëten brengt uw lichamelijke en geestelijke gezondheid ernstige schade toe!

Het is weer januari en veel mensen hebben besloten om maar weer eens af te rekenen met hun overgewicht. Ze gaan opnieuw afvallen en dit keer écht.

En daar wordt door de commerciële afslankindustrie dan ook hoog op ingezet. In de media verschijnt weer het  ene na het andere geweldige dieet, dat uiteraard écht snel en blijvend werkt.  Afslankmiddeltjes, ‘gezonde’ (dieet)voedingsproducten, fitness apparatuur, afslankclubjes (tegenwoordig ook wel lifestyle-clubjes genoemd) worden aangeprezen door zeer slanke dames, die stralend en vol zelfvertrouwen in de lens kijken of over ons tv-scherm huppelen. Waarbij duidelijk aan hun figuur te zien is dat zij die middelen helemaal niet nodig hebben. Of zou het zo zijn dat deze dames hiermee de suggestie moeten wekken, dat zij juist door het gebruik van dat geweldige ‘nieuwe’ product, dieet of dienst, zo slank (lees maatje 0) zijn geworden?

Before and after diet

Op tv verschijnen weer ‘ter lering en vermaak van het volk’ de gebruikelijke, gesponsorde  afvalprogramma’s . Tegenwoordig overgoten met een light psychologisch-medisch sausje. De deelnemers worden al drinkend en etend (zo te zien een heuse dagbesteding) in beeld gebracht. Ook schuwen de camera’s de emoties van de kandidaten niet: ‘dan kunnen de kijkers zich goed inleven’. Hun te dikke lijven worden in badpak of zwemshort, letterlijk en figuurlijk breed uitgemeten op het scherm. Met natuurlijk een treurig muziekje eronder. Ook het verhaal van de deelnemers aan afvalprogramma’s is  iedere keer weer hetzelfde. Ze hebben alles, maar dan ook echt alles al geprobeerd om af te vallen, maar geen enkel dieet, middel of methode heeft blijvend gewerkt (dit feit alleen al zou toch te denken moeten geven). Hun (wan)hoop is daarom nu dan ook gevestigd op het tv programma, want dan hebben ze écht een stok achter de deur. Miljoenen mensen, met een lekker glaasje en hapje op de bank gezeten, kijken immers meewarig of meelevend ‘live’ mee, om te zien of de deelnemers die eeuwige strijd met hun overgewicht nu wel gaan winnen?

Maar het kan nog erger. Tegenwoordig worden ook kinderen al blootgesteld aan dit mediageweld. Ook zij worden constant etend en lui op hun bed hangend, in beeld gebracht en in badkleding op het scherm geprojecteerd. Niet alleen om te laten zien aan de wereld (en oh ja, natuurlijk ook aan de ouders) hoe dik het kind nù al is. Maar de foto’s worden ook nog eens gemanipuleerd en letterlijk opgeblazen om te laten zien hoe ‘wanstaltig’ hij of zij er als 25-en 45 jarige uit zal zien, als het kind zijn leven niet per direct gaat beteren.  Dat wil zeggen….als het kind dan tenminste nog lééft. Dat hij later ernstig ziek zal worden staat sowieso vast volgens de streng kijkende deskundige. En.. ja hoor, de meest vreselijke ziektes verschijnen weer op het scherm. Van suikerziekte tot gewrichtsklachten en van hartkwalen tot kanker. Om de ernst van de situatie nog eens extra te benadrukken, wordt er een onheilspellend muziekje ondergezet en de emoties van ouders en kinderen duidelijk zichtbaar in beeld gebracht. Of het kind, door zich zo kwetsbaar te (laten) tonen in een dergelijk tv programma en bij het zien van zijn angstaanjagende toekomstbeeld psychische schade oploopt, is duidelijk van minder belang dan de mogelijke lichamelijke schade door zijn overgewicht. Dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke pesterijen van klasgenootjes en vriendjes, die natuurlijk ook naar een dergelijk ‘voorlichtend’ programma (moeten) kijken. Over de deelnemers heb ik geen oordeel, wel over de makers van deze programma’s. Dergelijke programma’s hebben geen enkele meerwaarde en ik vind ze bijna onethisch. Zeker in het geval van kinderen want zij kunnen de eventuele consequenties er nog niet van overzien. Volgens mij zou je zulke programma’s dan ook niet moeten willen maken. Trouwens, ook niet aan meewerken wanneer je werkelijk serieus begaan bent met de mens of het kind àchter het overgewicht.

Iedere zichzelf respecterende arts, diëtiste of gewichtsconsulent weet dat je een stabiel gezond gewicht niet bereikt door het volgen van een populair dieet. Het is ook al jaren bekend en wetenschappelijk aangetoond dat het hooguit 5% van de mensen lukt om na het volgen van welk dieet dan ook, hun gewicht min of meer stabiel te houden.

Waarom verschijnen er dan toch steeds weer nieuwe diëten, dieetboeken, (dieet)voedingsmiddelen en afvalprogramma’s? Daar is helaas maar één antwoord op volgens mij.  ‘GEWICHTSBEHEERSING’ is helaas niets meer of minder dan ‘Big Business’ geworden. Een omvangrijke industrie, waarin vele miljarden euro’s omgaan. En de best scorende producten die zij verkopen zijn ‘HOOP’, ‘ANGST’ en ‘VERMAAK’. Hoop: dat alles beter zal gaan in je leven als je maar slank(er) bent. Angst: voor afwijzing, ziektes en de dood als je dat niet (meer) bent. En natuurlijk Vermaak: de strijd om de kijkcijfers en daarmee dus reclame-inkomsten.

Ben ik dan tegen afvallen, of tegen commercie in het algemeen? Nee, dat ben ik zeker niet, ik ben tegen de manier waarop het ‘probleem overgewicht’ commercieel steeds meer wordt uitgemolken. Ik vind als gewichtscoach/trainer, maar zeker ook als privépersoon, dat het de hoogste tijd is dat daar eens verandering inkomt. Want het commerciële geweld aan populaire diëten, (dieet)voedingsproducten en afvalshows draagt niet werkelijk bij aan de vermindering van het probleem overgewicht.  Sterker nog, zolang de dieetlobby de mensen blijft laten geloven, dat diëten en deze middelen hen werkelijk helpen om blijvend af te vallen, zal de bevolking uiteindelijk alleen nog maar dikker worden. Een trend die overigens al een paar jaar duidelijk zichtbaar is.

Diëten veroorzaken bij steeds meer volwassenen en kinderen ‘gewichtige’ problemen, zoals:

  • overgewicht vanwege het beruchte jojo-effect ( ondermijning van de stofwisseling)
  • verslaving (met dit dieet gaat het me nu echt lukken)
  • verstoord eetgedrag (o.a. snaaineigingen en eetbuien, emotie-eten)
  • een haat-liefde verhouding met eten (verboden versus toegestaan voedsel)
  • ontregeling van het natuurlijke honger-en verzadigingsgevoel (afgepaste hoeveelheid eten op voorgeschreven tijdstippen)
  • verlies van controle over eigen eetgedrag (derden bepalen wat, wanneer en hoeveel je eet)
  • afhankelijkheid van de bedenker van het dieet (afvallen toeschrijven aan het dieet, niet aan de eigen inspanningen om minder of anders te eten)
  • ondermijning van het zelfvertrouwen (je niet aan een dieet kunnen houden  wordt gelijkgesteld aan het ontbreken van doorzettingsvermogen, wilskracht en discipline)
  • eetgedrag wordt niet veranderd, maar slechts tijdelijk aangepast (hoe en wat je eet  is afhankelijk van het gekozen dieet)
  • overdreven interesse voor het gewicht, eten en de weegschaal (mogelijk obsessief gedrag)
  • gevoelens van minderwaardigheid en mislukking (leidt tot faalangst)
  • angst voor gewichtstoename en een negatief zelf- en lichaamsbeeld (gevolg lijnen, de beruchte vicieuze cirkel)

Conclusie: Het middel (dieet) is aantoonbaar erger dan de kwaal (overgewicht).

Waarom niet een sticker op elk dieet of dieetvoedingsproduct met:

‘Diëten brengt uw lichamelijke en geestelijke gezondheid ernstige schade toe’

Deze belangrijke boodschap komt echter nog steeds niet over bij het grote publiek. Waarom niet? Om wiens belangen gaat het hier nu eigenlijk? Van de producent of de consument? Ligt hier niet bij uitstek een taak voor de overheid, zorgverzekeraars en media? Want afvallen en vooral ook gewichtsbehoud is een stuk ingewikkelder dan enkel het volgen van een dieet of meedoen aan een tv-programma. Maar kennelijk is deze boodschap niet ‘sexy’ genoeg want je kunt er niet even snel  ‘1kilo per week’ mee scoren.

Verbreek de keten van diëten, beslis zélf weer over je eten door:

  • Stoppen met diëten
  • Focus op het voedsel zelf verleggen naar de manier waarop voedsel gebruikt wordt
  • Aandacht voor mogelijk achterliggende oorzaken van het eetgedrag en overgewicht
  • Inzicht in het eigen eetgedrag en dit doelgericht en stap voor stap leren veranderen
  • Opnieuw leren luisteren naar de natuurlijk honger-en verzadigingssignalen van het lichaam
  • Opnieuw leren genieten van eten
  • Doorbreken van negatieve denkpatronen over zichzelf, eten, afvallen en het gewicht
  • Controle over en de verantwoordelijkheid voor het eetgedrag en daarmee voor het gewicht weer (leren) terugpakken
  • Opbouwen van het vertrouwen in zichzelf en het lichaam

Daar hoeft men echt niet voor naar een psychiater of psycholoog, want deze mensen zijn niet psychisch ziek. Ze krijgen alleen regelmatig de verkeerde boodschappen te horen en zien.  Een goede workshop of een aantal inzichtgevende gesprekken met een gewichtscoach doet vaak al wonderen. Ook het lezen van een duidelijk geschreven zelfhulpboek met eerlijke voorlichting over wat diëten lichamelijk en geestelijk met de mens doet, kan al een goed begin zijn om inzicht in het eigen eetgedrag te krijgen en een begin te maken met veranderen.

Zonder ANGST, zonder (leed)VERMAAK en met een terechte HOOP op blijvende verandering van hun eetgewoontes. En…heel belangrijk: weliswaar met een beetje hulp, maar uiteindelijk op eigen kracht bereikt.

En vertrouwen in het eigen handelen is de eerste voorwaarde voor blijvend succes.

Daar kan geen dieet(boek) (dieet)voedingsproduct of afvalprogramma tegenop.

Meer weten over mijn unieke kijk op en aanpak van overgewicht?

Kijk dan even op mijn site of bestel mijn boek RE(d)T je gewicht

Reacties zijn welkom

Yvonne van den Hout

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Diëten brengt uw lichamelijke en geestelijke gezondheid ernstige schade toe!

  1. Heel goed geschreven artikel, Yvonne. Echt een waarheid die steeds meer gehoord dient te worden. De hele vermageringscultus en commercie die weer een nieuw dieet, zalfje of ander zinloos product met grote trom lanceert zou de rug gekeerd moeten worden. Terugkeer naar de werkelijke waarde van wat en waarom je eet. Precies zoals gezegd wordt in dit artikel. Respect voor het zo duidelijk kunnen uitleggen van dit punt. Dit zou meer in de media gebracht worden.

  2. TFWC zegt:

    Er zijn wel diëten die werken, maar dan niet van die klant-en-klaar die je eventjes doet. Voedingspatroon en manier van naar eten kijken moeten gewoon veranderen. Heb 2 jaar macrobiotiek gedaan maar niet streng, dus zoveel mogelijk natuurlijk eten, zoveel mogelijk plantaardig en niet verwerkte voedsel. Ben zonder te willen afgevallen, kon veel beter tegen temperatuurschommelingen, huid werd gaaf, mentaal zeer rustig en sterk geworden. Het is simpel, als je als grondvoedsel granen neemt, groenten, noten, soepen, alles het liefst gekookt, zeer smakelijk te kruiden, niet teveel fruit, amper zuivel (alleen yoghurt en karnemelk) en soms witte vis, soms ei. Er is zoveel te verzinnen. Geen vlees, geen suiker, geen geraffineerde oliën, alles volkoren, en zelf leren genieten van het koken. En zoveel eten als je wilt. En bovendien, als je twee gezonde maaltijden per dag eet, dan kun je je veroorloven om af en toe iets anders te eten. Maar de honger naar snoepen verdwijnt ook vanzelf. ik raad het iedereen aan, zonder “verboden”, later heb ik het meer aan mijzelf aangepast, en ik eet zelf nu van alles, alleen let ik op wat en overdrijf niet met wat ongezond is. mensen, ga heen en experimenteer.

  3. Ik kan hier werkelijk helemaal niets meer aan toevoegen en dat wil wat zeggen als ik zonder woorden zit😉

    Je hebt dit zo geweldig verwoord en ik ben het 100% met je eens.
    Ik denk dat je met dit blog velen van ons, coaches, diëtisten en gewichtsconsulenten, vertegenwoordigd hebt.

    Zoals de Engelsen zo sjiek zeggen: Hear Hear!!

  4. Lia zegt:

    Prima verwoord, Yvonne!

    In de Verenigde Staten is het zelfs al zo dat de dieetindustrie de sigarettenindustrie qua omzet als is voorbij gestreefd. Dat zegt wel iets over de enorme hoeveelheid geld die er mee is gemoeid. Veel mensen verliezen bij de volgende dieetgoeroe, het nieuwe wondermiddel uit het oog, dat de dieetindustrie helemaal niet gebaat is bij mensen die blijvend afvallen; immers, als mensen slagen om zowel af te vallen als hun nieuwe gewicht te behouden, dan zou de dieetindustrie zichzelf uit de markt prijzen. En dat gaat niet gebeuren.

  5. Cynthia zegt:

    Wat een goed artikel Yvonne!

    Ik kan niet eens kijken naar dat programma over kinderen. Vind het zo schrijnend en ben het helemaal met jou eens. De schade voor deze kinderen gaat veel dieper.

    Op scholen zijn soms ook projecten over gezonde voeding, daar kan de overheid ook aan bijdragen. En niet 1 dag fruitdag (is bij mijn zoon op school), maar 1 dag bijv. koekjesdag. Dus omdraaien.

    Je bent goed bezig en ik zou jouw mening gewoon eens aan het grote publiek verkondigen. Schrijf die brief maar, wedden dat zorgverzekeraars er best oren naar zullen hebben? Overgewicht en de daaruit voortvloeiende ziektes zijn voor hen best een probleem lijkt mij.

    In die dieeten heb ik nooit iets gezien, wil je echt wat dan moet je met een diëtist of iemand als jou een persoonlijk plan van aanpak maken. Er komt zoveel meer bij kijken en ergens weet iedereen dat denk ik wel want anders was het niet zo moeilijk om af te vallen en op gewicht te blijven.

    Hartelijke groet,

    Cynthia Giezenberg

  6. Ellen zegt:

    Wat een goeie blog Yvonne, ik ben het zó met je eens!! De toon en inhoud van al die programma’s: ik word er soms naar van. Ik zou dan bijna gaan denken dat ik in een snackbar woon, maar ik weet niet eens hoeveel jaar het geleden is dat ik patat heb gehad en als vegetariër moet ik van kroketten enzo al helemaal niets hebben.
    En nu hebben ze ineens de dikke kinderen ontdekt, zogenaamd uit bezorgdheid, maar echte bezorgheid ziet er volgens mij heeeel anders uit.
    Ik ben heel veel kilo’s aangekomen van steeds weer diëten voor ik ontdekte dat diëten niet werkt, en ik ben heel blij dat door jou en anderen als jij er nu steeds meer mensen zijn bij wie dat niet meer zo hoeft te gaan. Dus blijf vooral roepen en bloggen!! Je boodschap moet overal gehoord worden.

  7. henri zegt:

    Yvonne een mooi blog.
    Uiteraard ben ik het met je eens, zelf heb ik het probleem niet.
    Ben ervan overtuigd als de mens zijn eigen krachten terug vind, daarmee de onzekerheid weg vloeit, en het probleem van o.a overgewicht en het accepteren van jezelf weer terug komt.
    Daarmee vind het geluk en het houden van jezelf weer zijn plek in je eigen ik.
    Henri

  8. Wat mij dan ook zo bevreemd is hoe duur de gezondere producten zijn. Spaghetti, een zakje voor 25 cent en de volkoren variant ver boven een euro. En daar zijn heel veel voorbeelden van. Merk wel dat er op scholen meer aandacht voor gezonde voeding en bewegen komt. Maar… hoe vaak wordt er niet, op scholen, de ‘gymles’ opgeofferd om activiteiten, leraarvergadering, iets inhalen van andere vakken, te kunnen inpassen. Wij zitten in de sport en de stimulans van de overheid om bewegen te stimuleren (bedrijfsfitness) resulteerde in commerciele disciminatie omdat een bedrijf slechts met een sportaanbieder een contract mocht sluiten. En al die andere sporten, sportscholen en verenigingen dan? Die regeling wordt gelukkig socialer, maar toch! De aandacht is nog niet met de juiste en integere bedoelingen aandacht die dit onderwerp verdient.

  9. Mariët zegt:

    Prachtig verwoord Yvonne en 100% mee eens.
    Sinds ik het idee van diëten heb laten varen ben ik al een rustiger mens geworden.
    ‘Nooit meer op dieet’ is mijn motto voor de rest van mijn leven en alleen al daardoor ga ik bewuster met eten om, neem waar ik trek ik heb met 0,0 schuldgevoel en geniet. Ik merk dat ik daardoor helemaal niet alles pak, juist niet!!!!
    Heel bewust eet en drink ik.
    Het heerlijke vrije gevoel van het ‘verlost te zijn van lijnen’, ‘het schuldgevoel’ en het ‘obsessieve gedrag t.o.v. voedsel’ is een zalig gevoel.
    Ik stuur je blog door naar een paar mensen die nog steeds worstelen en voor de tigste keer weer zijn begonnen met een dieet, wie weet ‘zien ze ook het licht’, ik hoop het voor ze.

    Bedankt voor je wijze woorden.

    • yvonnevdhout zegt:

      Bedankt voor al jullie enthousiaste reacties. Ik ga zeker door (doe dit uiteindelijk al ruim 15 jr.) met het aandacht vragen voor dit gewichtige probleem. Eens zal het toch wel doordringen tot de beleidsmakers, zorgverzekeraars, media en het grote publiek? Ik blijf in ieder geval positief.

  10. Paul van Rooijen zegt:

    http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-10-9.pdf geeft een mooie onderbouwing van de stellingen. Met dank aan Linda Bacon.
    Conclusion
    From the perspective of efficacy as well as ethics, body weight is a poor target for public health intervention. There is sufficient evidence to recommend a paradigm shift from conventional weight management to Health at Every Size. More research that considers the unintended consequences of a weight focus can help to clarify the associated costs and will better allow practitioners to challenge the current paradigm. Continued research that includes larger sample sizes and more diverse populations and examines how best to deliver a Health at Every Size intervention, customized to specific populations, is called for.
    We propose the following guidelines, which are supported by the Association for Size
    Diversity and Health (ASDAH), to assist professionals in implementing HAES. Our proposed guidelines are modified, with permission, from guidelines developed by the Academy for Eating Disorders for working with children [7].
    • Interventions should meet ethical standards. They should focus on health, not weight, and should be referred to as “health promotion” and not marketed as “obesity prevention.”
    Interventions should be careful to avoid weight-biased stigma, such as using language like “overweight” and “obesity.”
    • Interventions should seek to change major determinants of health that reside in
    inequitable social, economic and environmental factors, including all forms of stigma and oppression.
    • Interventions should be constructed from a holistic perspective, where consideration is given to physical, emotional, social, occupational, intellectual, spiritual, and ecological aspects of health.
    • Interventions should promote self-esteem, body satisfaction, and respect for body size diversity.
    • Interventions should accurately convey the limited impact that lifestyle behaviors have on overall health outcomes.
    • Lifestyle-oriented elements of interventions that focus on physical activity and eating
    should be delivered from a compassion-centered approach that encourages self-care rather than as prescriptive injunctions to meet expert guidelines.
    • Interventions should focus only on modifiable behaviors where there is evidence that
    such modification will improve health. Weight is not a behavior and therefore not an appropriate target for behavior modification.
    • Lay experience should inform practice, and the political dimensions of health research and policy should be articulated.
    These guidelines outline ways in which health practitioners can shift their practice
    towards a HAES approach and, in so doing, uphold the tenets of their profession in providing inclusive, effective, and ethical care consistent with the evidence base.

  11. yvonnevdhout zegt:

    Goed om te lezen dat mijn visie op afvallen en overgewicht ook vanuit dit wetenschappelijk onderzoek wordt ondersteund. Bedankt Paul voor je bijdrage!

  12. lia zegt:

    Her boek van Linda Bacon, Health at Evert Size, vind ik sowieso een aanrader. Ook een heel interessant boek over dit onderwerp is Rethinking Thin van Gina Kolata. Ze zijn voor zover mij bekend niet in het Nederlands vertaald,maar de Engelse versie is wel via bol.com verkrijgbaar. Boek van Yvonne is uiteraard ook een aanrader!

  13. Michelle zegt:

    Ik kan kort en bondig zijn: Applaus Yvonne!

  14. wondervol zegt:

    Mooie blog Yvonne!
    Ik heb nu een aantal gastblogs gekregen van meiden die meedoen aan Miss Maxi of Miss Plussize Fashion Verkiezing. Bijna allemaal vroeger gepest en lang geworsteld met hun gewicht. Allemaal prachtige vrouwen. En dat gingen anderen ook zien, nadat ze zelf overtuigd raakten dat ze er mogen zijn!
    Lijkt mij zo’n belangrijke stap naar een gezond lijf en een gezond leven!
    En Yvonne, misschien een tip: hou es op met zeggen dat je al zolang een roepende in de woestijn bent… Het is de druppel die de steen uitholt. Revoluties komen ook niet van de ene op de andere dag. Daar is tijd en geduld voor nodig!
    Hou vol!

  15. yvonnevdhout zegt:

    Bedankt weer voor jullie reacties.

    @wondervol Bedankt voor je tip, mooi gezegd ‘het is de druppel die de steen uitholt’

  16. Tja, je roept hetzelfde als ik al jaren roep. Ga gewoon eten en bewegen. Daar hoef je geen rocket sience voor gestudeerd te hebben, lijkt mij. Maar alles is uit proporties getrokken. Het begint wel bij de kinderen. Kinderen in een buggy met een saucijzenbroodje geschikt voor een volwassenen. Tv’s op de slaapkamer groter dan ik heb (en dat is geen jaloezie) 12 jaar en dan iedere dag laat naar bed. Naar school gebracht en weer gehaald. Kant-en-klare maaltijden, zakjes pakjes troep. Zoetstoffen, E621 De lightproducten, waardoor er een idee ontstaat dat je het met een gerust hart kan eten, en dan iets meer, want het is toch light. De hypes van rare dieten. Dan denk ik, als het nou werkelijk het ei van Colombus zou zijn, zou het wereld nieuws zijn. Dan zouden alle geleerden over elkaar heen buitelen om op tv hun zegje te doen.

    Nee, leef, beweeg en eet alles. Maar doe alles in de juiste hoeveelheden, dan val je af of niet. Maar leef in vredesnaam. Het leven is tekort om jezelf tekort te doen.

    Hieronder staat een gedicht wat ik lang geleden heb gemaakt, namelijk 30 november 2008.
    Gewichtige strijd

    Daar was ze dan op de tévé,
    iedereen zag haar en sprak ach en wee.
    Twiggy, graat mager en kort haar,
    een nieuwe standaard was aldaar.
    De ronde, vrouwelijke vormen verdwenen,
    en veel mannen moesten daarom wenen.
    Zij zagen hun vrouwen strijden,
    met sherry kuur, 40 punten of honger lijden.
    De lijven moesten strak zijn als een plank,
    maar het lichaam gaf met het stoppen meer kilo’s als dank.
    Dus maar weer gestart met weight watchers of de ega,
    het werd een spel, een statement, ik lijn dus ik besta.
    Na Atkins kwam Montignac,
    een leven lang fit, slank met cognac.
    Voorbeelden van dieten genoeg,
    waarmee je de kilo’s versloeg.
    Daarna saste je erop los,
    je voegde je bij het gros.
    Wederom raakte je kilo’s kwijt,
    maar het blijft een eeuwige strijd.

    Elisabeth©

  17. Christel zegt:

    Helemaal eens met alles wat in dit blog genoemd wordt!
    Top geschreven! Complimenten!
    Groetjes,
    Christel

  18. Sandy zegt:

    Yvonne, eindelijk heb ik de tijd genomen om je artikel te lezen!
    Wat goed geschreven, en hoe raak!
    Je hebt helemaal gelijk, en je omschrijft exact zoals ik het ook ervaar.
    Het wordt tijd voor een revolutie op dit gebied, het is tijd voor verandering.
    Bij alle grote diëten wordt totaal voorbij gegaan aan het feit waarom men eet, de achterliggende redenen van het eetgedrag.
    Zolang dat niet een wezenlijk deel is van het proces, zal er niet veel veranderen.
    Dank je!
    Top!

    Lieve groet,
    Sandy

Geef een reactie

