Discrimineert de chronische lijner zichzelf en anderen?

Wanneer je regelmatig lijnt, doe je dit vaak omdat afvallen en slank(er) zijn voor jou gelijk staat aan de eigenschappen in de linker kolom hieronder. Al deze eigenschappen heb je in gedachten gekoppeld aan de mate waarin je ‘goed kunt afvallen’. Als dit klopt, staat niet afvallen en dik(ker) zijn voor jou dus gelijk aan het tegenovergestelde, in de rechter kolom.

AFVALLEN  NIET AFVALLEN
Trots zijn op jezelf Jezelf afkeuren 
Aantrekkelijk zijn  Onaantrekkelijk zijn 
Mooi zijn  Lelijk zijn 
Streng zijn  Slap zijn 
Goed bezig zijn  Fout bezig zijn 
Sterk zijn  Zwak zijn 
Wilskracht hebben  Geen wilskracht hebben 
Zelfvertrouwen hebben  Geen zelfvertrouwen hebben 
Discipline hebben  Geen discipline hebben 
Doorzettingsvermogen tonen  Geen doorzettingsvermogen tonen 

Als dit ook jouw overtuigingen zijn, zeg je in feite tegen jezelf, maar ook tegen je lotgenoten:

‘Slanke mensen zijn goed en dikke mensen zijn fout’.

Waarschijnlijk heb je het nooit zo bekeken of bedoeld, maar eigenlijk is dit gewoon discriminatie. Niet alleen van andere dikke mensen, maar ook van jezelf. Dikke mensen worden vaak niet geaccepteerd, omdat de onderliggende, negatieve overtuiging meestal is ‘dat ze gewoon te ongedisciplineerd zijn om af te vallen’. Dikke mensen hebben dus over het algemeen zelf ook een vooroordeel tegenover andere dikke mensen. In tegenstelling tot andere gediscrimineerde groepen in de maatschappij zullen mensen met overgewicht zich niet zo gauw bij elkaar aansluiten om bijvoorbeeld te protesteren tegen de onrechtvaardige en respectloze manier waarop ze soms worden behandeld. Integendeel: meestal proberen ze zich juist te distantiëren van hun eigen groep door te gaan lijnen. Net als jij misschien, want ook jij wilt daar waarschijnlijk liever niet bijhoren. Wie het niet lukt om ‘goed af te vallen’, krijgt over het algemeen al snel de etiketten in de voorgaande rechter kolom opgeplakt door anderen, maar dus ook door jezelf. Zou het niet veel prettiger en toleranter zijn wanneer je jezelf en de ander, ongeacht gewicht, leert accepteren? Jezelf eerst leren accepteren met het lichaam dat je nu hebt, is namelijk de basisvoorwaarde om blijvend af te kunnen vallen tot een voor jouw lichaam ideaal gewicht. Juist je negatieve, gedachten over je jezelf en je lichaam hebben er tot nu toe alleen maar voor gezorgd dat je afvalpogingen steeds weer mislukten. Want je negatieve gedachten bepalen je negatieve gevoelens en daarmee dus ook je eetgedrag en je gewicht.

Hoe kijk jij hier naar? Laat het vooral weten, reageer dus.

Meer weten over mijn visie op en aanpak van overgewicht? Kijk op mijn site en/of lees mijn boek RE(d)T je gewicht

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Discrimineert de chronische lijner zichzelf en anderen?

  1. Sandy zegt:

    Zo Yvonne, die komt even binnen. Inderdaad heel herkenbaar… ik prijs mezelf gelukkig dat ik wat patronen heb om weten te buigen, maar ik herken dat zelfs ik soms meegesleurd wordt in het “dikke mensen hebben geen discipline”, wat ik anderen hoor zeggen. Tegelijkertijd was/ is het een spiegeltje… zie de rechterkolom, want ik vond mezelf gewoon niet gedisciplineerd (genoeg).
    Door mezelf te leren accepteren, is er van discipline geen sprake meer… ik heb letterlijk en figuurlijk voor een deel losgelaten, de oordelen over mezelf, en daardoor ook het gewicht.

    Mooi blog!

    Lieve groet,
    Sandy

  2. Goed blog en het klopt wat je schrijft Yvonne! Ik zie veel vrouwen die op deze manier naar zichzelf en anderen kijken. Ook al accepteert een vrouw zichzelf wel in zeker mate, ze luistert toch naar wat anderen van haar vinden en probeert aan een ideaalbeeld te voldoen.
    En juist dat strijden lokt eetbuien uit.

    Iedereen moet doen of laten wat hij of zij wil en kunnen kiezen voor het lichaam waarin hij of zij zich prettig en gelukkig voelt, ongeacht de altijd aanwezige (ongevraagde) mening van anderen.

Geef een reactie

