Van lijnen leer je niks! Je wordt er niet slank van ook!

Een blog om over na te denken van: Geertje van der Meer

In oktober vorig jaar schreef ik een column met de titel ‘ Lijnen! Niemand wordt er slank van’! en dat heb ik geweten. De lijners wrongen zich via mijn e-mailadres in alle bochten om mij te vertellen dat ze waren afgevallen door te lijnen en waar ik het ongeleide idee vandaan haalde om te zeggen dat je van lijnen niet slank wordt. Eén reactie was ronduit boos, deze mevrouw schreef of ik wel goed bij mijn hoofd was en of ik misschien van de onnozele kant van Nederland was. Ze voegde er snerend achteraan dat ik maar beter naar Sonja Bakker moest kijken en naar Dr. Frank want die waren er in geslaagd hele volksstammen in ‘no time’ af te laten vallen. ‘Dat heb jij nog niet voor elkaar gekregen Geertje dus je kunt maar beter stoppen met die stomme stukjes van jou. Die geloofd geen hond’. Ze was met Sonja Bakker keurig op haar streefgewicht geraakt schreef ze en nu met Dr. Frank weer. Dus de diëten werkten en zo was dat.

Mijn vingers begonnen te kriebelen toen ik het mailtje had gelezen. Ik had zin om te vragen of ze nog steeds op gewicht was en zo niet met welk dieet ze mogelijk weer aan het lijnen was. Misschien het Dukandieet? Ik heb mijn vingers streng tot de orde geroepen en gezegd dat ze niet mochten reageren. En dat hebben ze ook niet gedaan tot nu! Want laten we eerlijk zijn. Het is toch geen vergelijking? Mijn manier van werken en die van een doorsnee goeroe. Ik werk louter met voedingsadviezen die elke dag een goed gevulde maag garanderen en die er voor zorgen dat mensen weliswaar niet met een rotvaart afvallen maar wel afvallen en hun gewicht op peil brengen.

Kijk, lijnen kan iedereen die een beetje doorzettingsvermogen heeft. Maar afvallen met een gewoon voedingsadvies is van een hele andere orde. Daarvoor moet je het idee loslaten dat je honger moet hebben om af te vallen, goed in de materie duiken en je een andere leefstijl eigen maken, iets wat je bij een crashdieet niet leert. Daar leer je alleen maar hoe je moet afvallen. Dat gebeurd bij mij niet, als iemand op gewicht is of tevreden is met het gewicht wat zij of hij graag wil hebben dan gaan we verder met het gewicht daar te houden waar het zat nl. op het streef- of wensgewicht.

Ik zeg het nog maar een keer; ‘van lijnen leer je niks! Je wordt er niet slank van ook’.(Nou ja, even dan). Kom maar op met die mailtjes en boze reacties. Mijn vingers kriebelen graag, tegen crash dieten en voor het afvallen op een gezonde manier.

www.geertjevandermeer.nl Geertjes eigen blog

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Van lijnen leer je niks! Je wordt er niet slank van ook!

  1. Mariët zegt:

    deze regel vind ik prachtig en zegt al genoeg:

    Ze was met Sonja Bakker keurig op haar streefgewicht geraakt schreef ze en nu met Dr. Frank weer.

    Kortom, ze blijft aan het diëten en heeft het zelf niet in de gaten.

  2. yvonnevdhout zegt:

    @Mariët,

    Dat was wat mij ook al direct opviel. Als je afvalt met een dieet, dan werkt het dus volgens veel mensen. Dat ze daarna weer aankomen wijten ze vaak aan zichzelf en niet aan het dieet. De focus bij diëten ligt voornamelijk op het afvallen en niet op gewichtsbehoud. Maar daar gaat het natuurlijk wel om en dat bereik je nu eenmaal niet (blijvend) met een dieet.

Geef een reactie

