Blufpoker voor je buikje!

Hieronder het humoristische, maar oh zo ware blog van Roza van Passel

Dieten, afvallen, aankomen en weer een nieuwe dieet trend…Niet alleen alle mensen die ooit een dieet hebben geprobeerd, maar ook de medische wetenschap laat zich nog steeds meevoeren door het ongrijpbare van obesitas, oftewel “dikker worden”

Vanuit mijn interesse en werk verslind ik ervaringen, informatie, onderzoeksresultaten en discussies over dit onderwerp om te begrijpen waarom we zo koortsachtig blijven zoeken naar het beloofde wondermiddel in plaats van de regie in eigen handen te nemen en ons gezond verstand te gebruiken.

Zo las ik het verhaal van Carina, die blogt over haar ervaringen met de gastric bypass die zij heeft ondergaan en al krijgt zij een berg positieve reacties er zijn ook negatieve. In 1 van die reacties vertaalt ze de kritiek die ze krijgt op haar operatieve ingreep om af te vallen ook naar: “…het kwam er op neer dat de lezer vond dat ik vals speelde door een operatieve ingreep te laten doen om af te vallen”

Maagoperatie om af te vallen wordt door sommigen gezien als blufpoker dus. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Wie speelt er eigenlijk vals als er in korte tijd heel veel gewicht verloren wordt? Tijd om nog maar eens een keertje uit te leggen wat er in je lijf gebeurt als je een crashdieet volgt, een eenzijdig (eiwit)dieet OF je maaginhoud laat verkleinen.

Stofwisseling: “hey, hallo, wat zijn jullie daarboven aan het doen? Ik mis mijn vitamines, mineralen, mijn vezels en vetten en waar zijn mijn BROODnodige koolhydraten???

Lijner: “Hoi, ik heb ff genoeg van jou, je gaat veel te zuinig om met alles wat ik eet enne we leven in een economische crisis, dus ik wil mijn broekriem OOK wat strakker aan kunnen trekken. Ik ben tenslotte trouw aan wat de meerderheid zegt dat goed is!”

Stofwisseling: “Oh gaan we zo beginnen? Pfff jij denkt even eigenhandig te kunnen beslissen wat al duizenden jaren op dezelfde manier werkt? Voordat jij ook maar een eigen mening had behoudens: “sst, Konijn…Yammie!” Fine. Ga ik lekker in de spaarstand: Eiwitten verbranden, dat zijn jouw spieren dus, zodat je je lekker futloos gaat voelen, minder zin hebt in beweging, uit je mond gaat stinken of er een chemisch proeflab is opgezet en als bonus krijg je van mij de eerste 2 kilo’s water cadeau! Ondertussen houd ik de vetreserve nog harder vast voor het geval je na een paar weken nog niet door hebt dat dit niet de manier van communiceren is in de lange relatie die we hebben en ik ECHTE energie nodig heb” ~over en out~

Lijner: “Ja zeg, ik bedenk het niet allemaal zelf, daar hebben experts allemaal onderzoek naar gedaan en zij zeggen dat jij het helemaal mis hebt! Je programmeerknop is op hol, of je windowsversie moet eens ge-upgrade worden want jij slaat mijn eten allemaal op als vet! En dat was niet de afspraak.”

Stofwisseling: “Zou je goed doen om eens wat meer te eten dan, de goede dingen, die ik graag heb, dan hoef ik die andere rotzooi ook niet meteen in het vooronder te kwakken. Denk je dat ik geen gevoel heb? Ooit gehoord van de Gutfeeling? Ja? Ik wil voldoende eiwitten, vitamines, vezels, koolhydraten en water” Dat zijn mijn voorwaarden”

Lijner: “We zullen wel eens zien wie hier de expert is. Jij de “ervaringsdeskundige” of mijn expert die jarenlang onderzoek heeft gedaan en mij belooft dat IK bij die 20% ga horen die het wel redden om gewicht te verliezen en eraf te houden met een dieet”

Stofwisseling: “Je realiseert je dat 20% slagingskans ongeveer net zoveel is als een junkie gegeven wordt in een afkick kliniek?”

Lijner: “pfff ik ken een vrouw die hier 50 kilo mee afgevallen is, en nog steeds fit en slank…en ze ziet er geweldig uit!”

Stofwisseling: “Wie dan?”

Lijner: “de vriendin van de broer van Carla’s zwangere nichtje”

Stofwisseling: “Ah ja, onmiskenbaar een goed voorbeeld…maar nu weer terug naar ons. We doen dit nu al 4 weken, je haar is dof en valt uit, je huid een beetje grauw, je bent chagrijnig van de honger, je darmen maken allerlei nieuwe geluiden en je slaapt slecht…daarnaast, sorry dat ik het zeg, *fluistert* maar af en toe produceer je luchtjes waar een stinkdier jaloers op zou zijn…”

Lijner: “jaja, je bent gewoon jaloers, ik ben al 7 kilo kwijt!! Haha, wie doet me dat na?”

Stofwisseling: “Verhip je hebt gelijk, een hoop spiermassa al verspild om je overeind te houden. Ik denk dat ik maar eens stop met deze gekkigheid en ff een pauze inlas: “Plateaufase” Wel eens van gehoord? Val je niet meer af en kom je ook niet aan…ga je je alleen nog wat ellendiger voelen omdat je nu maar 1 antwoord kent: nog minder eten. Enne…weet je wat het mooiste ervan is? Over een tijdje baal je zo, dat je je helemaal tegoed gaat doen aan al dat lekkers wat je niet meer mocht van je expert. Dan krijg ik weer een enorme hoop reserverommel te verstouwen welke lekker in het vooronder past nu de spiermassa daar wat meegeeft en zijn we weer terug bij af. “Pak jij maar lekker een beloning hoor, je hebt het verdiend”

De enige die hier blufpoker speelt is je expert. Jij niet, jij gelooft dat je daadwerkelijk bij die 20% hoort…en let me tell you, die 20% die het gewicht eraf houden, hebben allemaal hun leefstijl aangepast tijdens of na het volgen van het dieet. Niet je lijf, want het snapt de boodschap niet die jij stuurt als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en gaat automatisch in aanloopfase 1 van de hongerwinterstand en spreekt EERST de eiwitverbranding aan. Je vetmassa bewaart het voor als het echt bar wordt. Je expert wel, die weet hoe de stofwisseling werkt en hij/zij weet ook waar jouw pijn zit. Daar wordt met marketing en loze beloftes mooi op ingespeeld. Het meest populaire dieet in Nederland is Sonja Bakker, wiens vermogen in 3 jaar tijd gegroeid is tot ergens tussen de 6-10 miljoen…en als je dan nog niet overtuigd bent, lees dan de mening van professor Katan (een echte voedingsexpert) over Dr Frank.

Lieve mensen, als je geen hout op het vuur gooit, zal het doven. Als je er regelmatig een beetje hout opgooit, blijft het branden. Zo werkt je stofwisseling ook. 3 hoofdmaaltijden, 2-3 tussendoortjes, gevarieerd eetpatroon met voldoende vezels, eiwitten, koolhydraten en vitamines, gecombineerd met voldoende beweging en water. Stop met het letterlijk geloven in sprookjes, maar leer de waardevolle levensles die in sprookjes zo mooi verpakt wordt en vind je eigen balans!

Roza

Meer van haar kun je lezen op haar eigen blog


Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Blufpoker voor je buikje!

Geef een reactie

