Hoe kan je het verlangen naar verboden voedsel neutraliseren?

Het neutraliseren van de aantrekkingskracht van en het verlangen naar ‘verboden voedsel’ werkt ongeveer als volgt.

Stel: je werkt in een speciaalzaak waar ze allerlei heerlijke dingen maken van chocola en die verkopen. Van figuurtjes tot de heerlijkste bonbons in alle soorten en smaken. De hele dag ruik, zie en pak je al dat lekkers in voor de klanten. Toen je werd aangenomen heeft je baas nadrukkelijk gezegd dat je altijd gratis chocola mag pakken als je trek hebt en één keer in de week een doosje bonbons mee naar huis mag nemen.

Op je eerste werkdag sta je alleen in de winkel, omringd door al die chocola, je kijkt wat om je heen. De bonbons zien er prachtig uit, ruiken heerlijk en je vraagt je af of je er eentje zal nemen. Je voelt je wat onrustig, omdat je bang bent dat als je eenmaal een bonbon pakt je je er vervolgens helemaal aan te buiten zult gaan. Je spreekt jezelf streng toe, dat het bij één of hooguit twee bonbons moet blijven. Je zoekt de lekkerste uit, stopt hem snel in je mond en eet hem op. Maar inderdaad, de bonbons zijn zo lekker, dat je er die eerste dag inderdaad veel te veel van eet. Je neemt je voor om dat de volgende dag niet meer te doen, maar ook die tweede dag eet je toch nog meer bonbons dan je had gewild. De derde dag eet je eigenlijk ongemerkt toch niet meer zoveel en de dagen erna merk je ineens dat je nog nauwelijks een bonbon gegeten hebt.

Hoe komt dat, heb je je overeten en lust je ineens geen bonbons meer? Nee, je vindt ze nog steeds heerlijk, maar je lichaam en geest hebben inmiddels ervaren dat er altijd bonbons zullen zijn als je daar behoefte aan hebt. Hierdoor is de drang ernaar op een natuurlijke manier afgenomen en komt de vraag ineens bij je op of je eigenlijk nog wel iedere dag bonbons wilt. Dat is natuurlijk een heel andere vraag dan of je die bonbons wel mag. Het betekent dat jij je natuurlijke controle over je eetgedrag terug hebt en zelf kunt bepalen of je wel of niet iets lekkers neemt.

Natuurlijk gaat dit niet zomaar vanzelf, maar met de eetoefening in mijn boek o.a. te koop bij bol.com RE(d)T je gewicht, en met vertrouwen in jezelf én je lichaam, gaat ook jou dat vast en zeker lukken. Overigens staan er nog veel meer (eet)oefeningen en een stappenplan in om de controle over je eetgedrag weer zelf in handen te nemen. Waardoor je weer écht, zonder angst voor verlies van zelfcontrole, leert genieten van eten waarvoor je zelf gekozen hebt.

Wil je meer info over mij en mijn visie op overgewicht en afvallen, kijk dan op mijn site.

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s