Hoe faalangst het afvallen tegenwerkt!

Veel mensen beginnen vaak niet eens aan een bepaalde opdracht of uitdaging omdat zij bang zijn te falen. Bang zijn om af te gaan of uitgelachen te worden, maar:

‘Falen bestaat eigenlijk niet. Wat wij falen noemen kun je ook opvatten als een kans om te leren hoe iets ook anders kan.’

Een bekend voorbeeld hiervan is Edison, de man die de gloeilamp uitvond. Hij was daar intensief mee bezig, maar iedere keer weer slaagde hij niet in zijn opzet. Desondanks bleef hij eindeloos doorgaan met proberen. Iedere keer dat een poging mislukte, noemde hij dat geen falen, maar ‘een leerervaring’. Door op deze manier om te gaan met zijn ‘fouten’ leerde hij het steeds iets anders en beter te doen. Had hij het echter uit frustratie of in wanhoop maar opgegeven, omdat hij dacht dat het hem toch nooit zou lukken, dan las jij dit boek misschien bij een kaars of olielampje, in plaats van bij een gezellige schemerlamp.

Een bekende ‘tegeltjeswijsheid’ luidt: ‘Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.’

En omdat jij ook maar gewoon een mens bent, zoals wij allemaal, zal niet altijd alles in je leven perfect verlopen. Soms gaan er dingen goed en soms gaan er dingen ‘fout’, ofwel soms zul je falen en daar is niks mis mee. Wanneer je jezelf een mislukkeling noemt omdat je je bijvoorbeeld niet aan een dieet hebt kunnen houden, zegt dat niet alleen iets over die ‘fout’, maar ook heel veel over hoe jij jezelf als mens ziet. Je zegt in feite dan over jezelf in bepaalde situaties:

  • Het is me niet gelukt om me aan het dieet te houden, dus ben ik een mislukkeling
  • Ik heb weer toegegeven aan een eetbui, dus ben ik een slappeling
  • Ik begreep de uitleg van mijn fitnessleraar niet, dus ben ik stom
  • Mijn vriend heeft het uitgemaakt, dus ben ik ongewenst
  • Ik heb tegen mijn kinderen geschreeuwd, dus ben ik een slechte moeder
  • Ik heb niet eens meer geprobeerd om te gaan sporten, dus ben ik lui en minderwaardig

Zo denken is een vorm van ‘emotioneel redeneren’, waarmee je jezelf meteen een etiket opplakt, zoals je hiervoor hebt gelezen. Door op deze manier te denken koppel je namelijk je gedrag, dus datgene wat jij doet, aan jezelf als persoon. Maar jij bent niet je gedrag, je hebt bepaald gedrag. De kunst is dus om jezelf los te leren zien van je gedrag. Wanneer je jezelf als mens blijft afkeuren omdat je bepaald gedrag of één enkele eigenschap van jezelf afkeurt, wijs jij jezelf als totale persoon af. Hierdoor ga je je alleen maar steeds slechter voelen over jezelf. En hoe slechter jij je voelt, hoe eerder je geneigd zult zijn deze gevoelens weer met eten te onderdrukken. Maar je kunt leren om bepaald gedrag van jezelf af te keuren en toch jezelf als persoon te blijven accepteren. Dit kun je doen door rationelere gedachten en daarmee mildere gevoelens te ontwikkelen over jezelf. Jezelf als persoon accepteren is namelijk niet hetzelfde als je ‘foute’ gedrag te accepteren.

Fragment uit mijn boek: RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Meer informatie over mij, mijn visie en aanpak vind je op mijn site.

Yvonne van den Hout

Over yvonnevdhout

Ik ben gewichtscoach/trainer en auteur van het boek RE(d)T je gewicht, een realistische kijk op en aanpak van overgewicht. Ik ben van mening dat het volgen van (populaire) diëten, je niet helpen om blijvend af te vallen. Erger nog, juist mensen die regelmatig een dieet volgen worden uiteindelijk vaak zwaarder dan vóór het dieet. Het goede nieuws is dat dit niet aan jou ligt, maar aan de diëten zelf. Meer info over mij en mijn visie op afvallen vindt je op mijn site: www.redtjegewicht.nl
Dit bericht werd geplaatst in Gewichtige verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

